Eva Bartels
All Men Must Die
Moeten alle mannen écht dood? Kun je geweld bestrijden met geweld? Is destructie noodzakelijk om tot het broodnodige nieuwe geluid te komen? Eet elke revolutie haar eigen kinderen op?
Mothers of Art is een tienluik waarin Bartels nieuw licht op vrouwelijke, onderbelichte kunstenaars schijnt. Kunstenaars op wiens schouders Bartels werk staat. De eerste twee delen gingen over Leonora Carrington en Irma Stern (Fringe Award 2022). In het derde deel, All Men Must Die word je meegenomen in het leven en werk van de woedende, zoekende en activistische Valerie Solanas.
Kunstenaar en schrijver Valerie Solanas stelt zich in haar radicaal-feministische manifest uit 1968: S.C.U.M., Society for Cutting Up Men een wereld zonder mannen voor. Was ze ironisch of was het haar bittere ernst? En is dit een manifest dat we een podium moeten geven? Eva Bartels neemt deze vragen mee en spiegelt het manifest uit de jaren ‘60 aan de huidige tijd. Ze herschrijft de tekst tot een S.C.U.M. 2.0. Verwacht een anarchistische én verbindende voorstelling in een wereld voorbij het patriarchaat.
Voor All Men Must Die werkt Bartels met een groep jonge feministen+ samen, om een protestlied te schrijven in een workshop onder leiding van kunstenaar Alexandra Duvekot. Op deze manier worden zij betrokken bij dit werk. Onder feministen+ valt iederéén die zich afzet tegen het patriarchaat.
Met haar team, bestaande uit regisseur Silke van Kamp, schrijver/dramaturg Han van Wieringen en artistiek onderzoeker Carly Everaert, geeft Bartels het podium aan Valerie Solanas. Binnen De Vrije Ruimte van Via Rudolphi Producties onderzoekt ze dit derde deel in haar tienluik, met als doel om niet één antwoord te vinden, maar tot de juiste vragen te komen.
Do all men really have to die? Can you fight violence with violence? Is destruction necessary to achieve the much-needed new sound? Does every revolution devour its own children?
Mothers of Art is a ten-part series in which Bartels sheds new light on female, underrepresented artists. Artists whose work Bartels’ stands on the shoulders of. The first two parts were about Leonora Carrington and Irma Stern (Fringe Award 2022). In the third part, “All Men Must Die,” you will be taken into the life and work of the angry, searching, and activist Valerie Solanas.
Artist and writer Valerie Solanas envisions a world without men in her radically feminist manifesto from 1968: S.C.U.M. (Society for Cutting Up Men). Was she being ironic, or was it deadly serious? And is this a manifesto that deserves a platform? Eva Bartels explores these questions and reflects the ’60s manifesto against the current time. She rewrites the text into an S.C.U.M. 2.0. Expect an anarchistic and unifying performance in a world beyond the patriarchy.
For “All Men Must Die,” Bartels collaborates with a group of young feminists+ to create a protest song in a workshop led by artist Alexandra Duvekot. In this way, they are involved in the work. The term feminists+ includes anyone who opposes the patriarchy.
With her team, consisting of director Silke van Kamp, writer/dramaturge Han van Wieringen, and artistic researcher Carly Everaert, Bartels gives a platform to Valerie Solanas. Within De Vrije Ruimte of Via Rudolphi Producties, she explores this third part of her ten-part series, with the aim of not finding a single answer but arriving at the right questions.
Geprogrammeerd door:
CAMPING kosmos
10 Sept
16:00
La Grande Salle, Muziekgieterij, Maastricht

